Cholesterol – cichy wróg Twojego organizmu

Cholesterol od kilku lat uważany jest za wielkiego wroga ludzkiego organizmu. Przyczynia się między innymi do chorób serca takich jak miażdżyca i zawał, które jak wiadomo często są śmiertelne w swoich skutkach. Czym jest i dlaczego jest tak niebezpieczny? To nic innego jak związek chemiczny, który jest konieczny do dobrego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Znajdziemy go w błonach komórkowych – pozwala komórką sprawnie funkcjonować. Tworzy hormony, kwas żółciowy i jest odpowiedzialny za syntezę witaminy D3. Izoluje nerwy szczelnie je otaczając, dzięki czemu nasz mózg może funkcjonować sprawnie wraz z całym układem nerwowym. U dorosłego człowieka stanowi około 0,2 proc. masy ciała. Wytwarzany bez przerwy, choć większość dostarczamy organizmowi z naszych posiłków, które codziennie spożywamy (cholesterol egzogenny), ale jest również ten, który pochodzi z przemian wewnątrz organizmu (cholesterol endogenny).

Cholesterol a serce?

Ostatnimi czasy coraz częściej słyszymy czym jest wysoki cholesterol, który rujnuje zdrowie zaczynając od układu sercowo-naczyniowego. Przeprowadzone badania wskazują na to, że zaburzenie gospodarki tłuszczowej ma wpływ na występowanie cholesterolu we krwi. Związek ten odpowiada za miażdżycę, zawał serca, choroby wieńcowe oraz udar mózgu.

Cholesterol różne ma imię

Pochodzenie cholesterolu jest już nam znane. Ale czy dzielimy go jeszcze na wysoki cholesterol i niski? Nie. Możemy za to podzielić go na dobry i zły. Dobrym cholesterolem nazywamy HDL, który działa ochronnie i doskonale przeciwdziała miażdżycy. Sprawia, że komórki tłuszczu są wypłukiwane z naczyń krwionośnych do wątroby, gdzie ulegają rozpadowi. Większe stężenie HDL to mniejsze ryzyko chorób naczyń krwionośnych, miażdżycy i innych. Poziom dobrego cholesterolu powinien być zatem jak najwyższy – 40 do 60 miligramów to idealny poziom. Ilość powyżej 60 doskonale chroni ludzkie serce. Jak zadbać o wysoki poziom HDL? Odpowiednia, zróżnicowana dieta oparta na warzywach, pełnoziarnistych produktach, owocach oraz produktów bogatych w tłuszcze nienasycone, czyli ryby, oleje roślinne, margaryny ze stanolami i orzechy. Nic nie zastąpi również ruchu i ograniczenia używek.

Zły cholesterol atakuje

Podwyższony cholesterol spowodowany jest wieloma czynnikami. Zobaczmy zatem czego unikać aby nasz cholesterol w swoim złym wcieleniu, nie spowodował spustoszenia w naszym organizmie. Zanim przejdziemy do tego jak wygląda zdrowe obniżanie cholesterolu, powinniśmy wiedzieć co wpływa na jego podwyższenie.

  • Nieodpowiednia dieta obfitująca w tłuszcze takie jak masło i smalec, czerwone mięso, nabiał pełnotłusty, produkty oparte na mące pszennej, słodycze, słone przekąski to zbyt duża ilość cholesterolu pokarmowego. Zamieńmy go na tłuszcze roślinne.
  • Nadwaga, która dotyczy dzisiaj ok. 40 proc. społeczeństwa. Otyłość jest stwierdzona u ok. 20 proc. populacji w Polsce. Podwyższony poziom cholesterolu LDL bardzo często dotyczy osób cierpiących na nadwagę. Jednocześnie frakcja HDL jest silnie obniżona. Warto zatem umieć obliczyć swoje BMI (BMI = masa ciała (kg) / wzrost (m) do potęgi). Prawidłowy wskaźnik BMI to 8,5-24,9 kg/m2, nadwagę możemy uznać jeśli przekroczy on 25. Wynik 29,9 to już poważny problem z otyłością.
  • Brak aktywności fizycznej.
  • Papierosy to jedna z przyczyn udaru mózgu oraz zawału serca. Nikotyna wraz z tlenkiem węgla uszkadzają naczynia krwionośne i mają wpływ na szybsze tworzenie blaszki miażdżycowej oraz tworzenie zakrzepów we krwi. Obniżają dobry cholesterol HDL.
  • Picie alkoholu poważnie zaburza pracę układu krążenia.
  • Długotrwały stres prowadzący do pęknięcia blaszki miażdżycowej i zawału serca.
Copyrights by www.cholesterol-hdl.pl - 2014